Moderní včelař, jún 2025: rozhovor Razantná zmena, razantný úspech
Odborný včelársky časopis Moderní včelař vznikol v novembri 2003, od roku 2017 vychádza pravidelne ako mesačník a o dva roky neskôr vznikla jeho elektronická verzia. V súčasnosti ide o jediný voľne predajný včelársky časopis vydávaný v Českej republike. Cieli na všetkých chovateľov včiel u nás aj na Slovensku so záujmom o jednoduché, ale moderné včelárenie.
Časopis tiež propaguje včelárstvo a včelie produkty medzi laickou verejnosťou a informuje o aktuálnych metódach včelárenia. S jeho dlhoročnou šéfredaktorkou, pani PhDr. Marií Šotolovou, sme sa preto veľmi radi porozprávali o histórii našej včelej farmy, vyrábaných produktoch, starostlivosti o včely a zodpovednosti, ktorú cítime za región, kde pôsobíme. Ale to už si prečítajte sami:
Razantná zmena, razantný úspech
Manželská dvojica, tri deti, dvesto včelstiev… To všetko je Včelařství Domovina s. r. o., Aleny a Josefa Kölblových. Vitajte.
Nepoznáme v redakcii inú profesionálnu včeliu farmu, ktorá by tak dbala na reklamu svojich produktov, ako je Domovina, pôsobiaca na Vysočine. Bez úspešného chovu včiel by však nebolo čo predávať ani propagovať. Nie je preto od veci sa o tomto včelárstve, ktoré vsádza na moderný marketing, dozvedieť viac.
Kölblovi nie sú prvým párom, ktorý sa s narodením dieťaťa rozhodol pre razantnú životnú zmenu: vymeniť Prahu za zdravšiu a kľudnejšiu dedinu. Josef dovtedy pracoval v obchode s potravinami, Alena v administratíve. Včely mali ako hobby a tiež pomáhali pri včelárení švagrovi. Nakoniec všetky skúsenosti dali dokopy a začali pred deviatimi rokmi budovať včeliu farmu.
Pôvodných päť včelstiev rozmnožili na niekoľkých včelniciach na dvesto. Najviac ich je v Lubne, Sázavke a vo Vlkanově u Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku. Našli by ste ich aj v jabloňových sadoch v Bříství na Kolínsku.
Manželom nič nespadlo samo do lona. Spomínajú, ako v čase, keď začali uskutočňovať svoj sen mať včeliu farmu, šiel okrem niekoľkoročných úspor jeden plat zo zamestnania na domácnosť a druhý do včiel. V roku 2019 tak mohli prvýkrát ponúknuť vlastný med v e-shope.
Skôr než predstavíme vašu produkciu, prezraďte, akú včelársku technológiu využívate.
Naväzujeme aspoň sčasti na Alenino štúdium na Stedním odborném učilišti včelařském v Nasavrkách, kde sa zoznámila s Romanom Linhartom a s ním vynalezeným termosolárnym úľom, ktorý využíva slnečné teplo na elimináciu roztočov. Týchto termosolárnych úľov máme v súčasnosti dvadsať, ale investujeme do ďalších. Väčšinu včelstiev máme v nezateplených 2/3 Langstrotoch. Termosolárne úle sú totiž výrazne dražšie, takže nás pri ich nákupe limituje finančná rozvaha.
Keby ste investíciu do termosolárnych úľov posudzovali len pragmaticky, oplatí sa?
My vychádzame zo snahy šetrne pristupovať k celej prírode. Preto sa pri tlmení varoázy orientujeme namiesto tvrdej chémie na iné možnosti, okrem iného práve na využitie skutočnosti, že koncentrované vysoké teplo, dosahované v Linhartovom úli, zničí roztoče, ale včelám neublíži. To, že môžeme zákazníkom predložiť med od včelstiev, ktoré nie sú zaťažené akaricídmi, určite zvyšuje záujem o tento med zo strany kupujúcich.
S naším vzťahom k prírode súvisí aj budovanie rôznych útočíšť pre samotárky, dôsledné používanie prírodných materiálov a podobne. Chceme inšpirovať tiež ostatných ľudí, tiež na e-shope tretím rokom ponúkame zmes semien medonosných kvetín, ktoré si každý môže zasiať doma, prilákať tak k sebe včely a tešiť sa z nich rovnako ako my.
Stačíte na to všetko sami?
Teraz už nie. Samotné včelárenie je stále doménou nás dvoch. Ale inak máme mimo sezónu necelú desiatku stálych zamestnancov, v sezóne potom vrátane brigádnikov zhruba tridsiatku. Okrem ľudí, ktorí sa napríklad starajú o vybavenie zásielok pre e-shop, spolupracujeme so špecialistami, napríklad na public relations. Musíme povedať, že podobne ako v iných odboroch, my tiež pociťujeme nedostatok kvalifikovaných ľudí. Ale neplatí to vždy. Práve v oblasti reklamy, ktorú rozhodne nepodceňujeme, sme nadviazali viac-menej kamarátsku spoluprácu s hercom a režisérom Jakubom Kohákom, a to nám robí radosť.
Svojím spôsobom nám pomáhajú aj novinári, ktorých naše podnikanie zaujalo, takže o nás ze svojej vlastnej vôle referovali napríklad v Českej televízii, Mladé fronte Dnes, v ženskom časopise Marianne alebo v českej mutácii prestižneho ekonomického štrnásťdenníka Forbes, ktorý vydávajú Američania.
Váš obchodný model stavia takmer výhradne na e-shop. Ako ste k nemu dospeli?
Prostou úvahou. Paradoxne nám nakoniec pomohol covid, kedy sa ľudia naučili omnoho viac nakupovať cez internet. Dneska si na našich stránkach môžete objednať všetko, čo robíme: med v prírodnom stave či ochutený, orechy v mede, rôzne darčekové balíčky. Neveľké percento našej produkcie predávame prostredníctvom rôznych partnerov.
Vašou vlajkovou loďou sú ochutené medy. Prečo zrovna tie?
Keď sme s nimi začali v roku 2019, zámerne sme šli do segmentu, ktorý nie je ešte úplne zaplnený. Náš prvý výrobok Medveď bol jednoduchou zmesou ovocia a medu. Odvtedy sme dali na trh viac než tridsať rozmanitých príchutí. Medzi najpredávanejšie patria maliny v mede. Zaujímavosťou je modro sfarbený citrón so spirulinou v mede, ktorému dává farbu riasa spirulina radená medzi takzvané superpotraviny, spolu s citrónovou šťavou. Nad tým, s akými novými príchuťami prísť, premýšľame obidvaja. V prvom rade nám ide skôr o atraktivitu, takže presný komerčný dopad dopredu nekalkulujeme.
Ale určite máte víziu, kam ďalej svoje podnikanie smerovať.
Chceli by sme sa do piatich - desiatich rokov stať silnou európskou značkou. Ako a kam expandovať, je teraz v štádiu úvah. Zatiaľ sme sa vydali na Slovensko. S tým súvisí rozširovanie našej farmy o ďalšie včelstvá, vývoj nových produktov.
Ale necítime sa byť len podnikateľmi, ktorým ide primárne o zisk. Sme toho názoru, že sa včely stali kvôli človeku ohrozeným druhom, ale zároveň sú pre ľudí životne dôležité. Nie je nám to ľahostajné a chceli by sme svojou troškou prispieť k zmene. Proste cítime zodpovednosť za región, kde včelárime, a svojím spôsobom za celý svet.
Na záver sa pýtme, máte nejaké motto?
Máme radi zázraky na počkanie.
Autor: Marie Šotolová
Razantná zmena, razantný úspech
Moderní včelař | Strana 29 | Jún 2025
Ďalšie média, kde sme zabzzzučali
- Dobré ráno v Českej televízii, november 2023
- Web Forbes.cz, február 2024
- Časopis Marianne, september 2024
- Rozhovor pre ČRo Vysočina, srpen 2024
- Snídaně na TV Nova, november 2024
- Článok o včelách na Marianne.cz, marec 2025
- Dobré ráno v Českej televízii, marec 2025